Dataskydd och Viaplay

Integritetspolicy (ladda ned)

Privacy Notice (download)

Innan du trycker på play, låt oss diskutera dataskydd.

Din integritet, ditt val. Din rätt till integritet och dina personuppgifter är en prioritet i allt vi gör.

Vi förstår – lagtexter faller inte alla i smaken. Även om vi juridiskt är skyldiga att gå in på detaljer, är vi också angelägna om att se till att du kan navigera detta som ett proffs. Vårt mål är att tillhandahålla dig den kunskap du behöver för att göra välgrundade val när du använder vår plattform. Från vilka personuppgifter vi samlar in, hur de används och när de delas – allt finns här, på ett språk som inte tröttar ut dig.

Så, ta en stund innan nästa sträckkollning och läs igenom vår integritetspolicy.

1. Om oss

Viaplay är en streamingtjänst som tillhandahålls av Viaplay Group Sweden AB, organisationsnummer 556304-7041 med adress Box 171 04, 104 62 Stockholm, Sverige (”Viaplay Group”). Viaplay Group är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt denna integritetspolicy.

Informationen gäller dig när du skapar ett konto på Viaplay, besöker våra webbplatser eller applikationer, deltar i undersökningar, tävlingar och användargrupper, prenumererar på våra nyhetsbrev, chattar med oss på sociala medier eller använder någon av våra andra kanaler för Viaplay.

Du måste vara minst 18 år för att skapa ett Viaplay-konto. Vi marknadsför inte medvetet mot, eller samlar in personuppgifter om, minderåriga. Minderåriga får endast använda Viaplay med inblandning, övervakning och godkännande av en förälder eller vårdnadshavare. Vi föreslår att föräldrar eller vårdnadshavare skapar en barnprofil, som filtrerar bort allt innehåll som anses olämpligt för minderåriga, innan barn får använda Viaplay.

När du tittar på Viaplay från din spelkonsol, smart TV eller annan smart enhet, kan företaget som tillverkade den enheten ibland också använda dina personuppgifter. De ansvarar själva för sina regler om hur de hanterar dina personuppgifter. Detsamma gäller om du klickar på en länk som tar dig till en annan webbplats. Vi råder dig att läsa deras motsvarande information om dataskydd som även gäller för dig.

2. Vilka kategorier av personuppgifter vi samlar in

Vi samlar in olika typer av uppgifter om dig. Nedan följer de kategorier av personuppgifter vi kan behandla:

Kontaktuppgifter och identifiering: namn, e-postadress, telefonnummer, adress, födelsedatum eller ålder och kön.

Betalningsinformation: betalkortsuppgifter, betalningshistorik, faktureringsadress och kampanjkoder.

Kontoinformation: användarnamn, lösenord, profilnamn, inställningar och annan information som du tillhandahåller under respektive användarprofil.

Kommunikation: meddelanden när du kommunicerar med vår kundtjänst, telefonsamtalsinspelningar, feedback, interaktioner med meddelanden skickade av Viaplay Group via e-post, SMS, push-meddelanden, aviseringar i produkten och sociala medier.

Användningsinformation: interaktioner med Viaplay, beteendedata när du använder tjänsten, platsinformation du kommer åt Viaplay från (land, region, stad).

Annonsinformation: annonsleverantörens preferenser, definierade syften för annonsleverantörens behandling av uppgifter.

Cookies, enhets- och nätverksinformation: cookie-preferenser, enhetsnummer och andra unika identifierare, nätverksenheter, IP-adress, enhetstyp och konfiguration, webbläsarinformation, skärmupplösning, kraschlogginformation.

Audiovisuella uppgifter: foton, ljud- och videoinspelningar när du deltar i användarupplevelseutveckling.

3. Hur vi samlar in dina personuppgifter

Vi samlar in dina personuppgifter på tre sätt.

Personuppgifter du tillhandahåller oss. Vi samlar in information direkt från dig när du skapar och konfigurerar ditt konto, när du kontaktar oss, när du registrerar dig för att få marknadskommunikation från oss, när du deltar i en tävling eller undersökningar eller när du delar vårt innehåll på sociala medier.

Personuppgifter vi samlar in när du använder Viaplay. Medan du använder vårt Viaplay-innehåll samlar vi in information om hur du använder tjänsten. Vi använder dessa uppgifter för att ge dig en bättre upplevelse. Vi analyserar saker som vad du tittar på, hur du använder Viaplay och kopplar det till din profil. Detta hjälper oss att ge dig personliga rekommendationer.

Du kan skapa separata profiler för medlemmarna i ditt hushåll så att alla får rekommendationer anpassade efter respektive profil. Kom ihåg att alla som använder ditt konto kan se alla profiler. Beroende på dina cookieinställningar kan vi också komma ihåg vad du tittade på efter att du loggat ut. Detta hjälper oss att ge dig personliga rekommendationer nästa gång du loggar in.

Personuppgifter vi tar emot från eller delar med tredje part. Ibland får vi personuppgifter från andra platser vilket kan ske på flera sätt:

  • Inom vår företagsgrupp. Vi kan få dina personuppgifter från andra företag i vår företagsgrupp för att hjälpa oss med våra affärs- och marknadsföringsmål.
  • Med betalningsleverantörer. När du betalar för våra tjänster och produkter får vi information från betalningsleverantörer i syfte att möjliggöra detta.
  • Med våra annonseringspartners. Information om dina intressen, demografi, vad du har sett eller gjort på webbplatser eller applikationer, hur du har interagerat med våra annonser, samt hashade identifierare kan tas emot från våra annonseringspartners.
  • Genom affärspartnerskap. Vi kan komma att ta emot information för att ge dig tillgång till Viaplay genom våra affärspartners, distributörer eller andra tredje parter där Viaplay är integrerat.
  • Från officiella organ. Vi kan behöva ta emot information om dig från officiella organ och institutioner angående anspråk som berör oss direkt eller indirekt.

4. Varför vi använder dina personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter i olika ändamål med den gemensamma nämnaren att förbättra din upplevelse av Viaplay. Varje ändamål stöds av en laglig grund, vilket säkerställer att vi hanterar dina uppgifter lagligt. Ibland kan samma uppgifter användas på olika sätt inom vår tjänst. För att göra det lättare att förstå kommer vi att beskriva de huvudsakliga sätten vi använder dina uppgifter på. Om du har några frågor som inte besvaras är du välkommen att kontakta oss.

Utöver dessa ändamål kan dina uppgifter även behandlas när det krävs enligt lag, såsom för bokföringsskyldighet eller för att svara på förfrågningar från domstolar och andra myndigheter.

4.1. Tillhandahålla och driva våra tjänster

Vi använder dina personuppgifter för att ge dig tillgång till Viaplay och hantera tjänsten. Detta inkluderar:

  • Identifiera dig som kund eller användare.
  • Debitera dig för de tjänster du använder och se till att dina prenumerationsbetalningar behandlas utan avbrott.
  • Se till att Viaplay fungerar korrekt ur en teknisk synvinkel.
  • Erbjuda dig personligt innehåll baserat på vad du tittar på och bläddrar i, samt annan information om dina preferenser du delar med oss.
  • Tillhandahålla kundsupporttjänster.
  • Åtgärda problem och hantera eventuella klagomål du kan ha.
  • Hålla dig informerad om eventuella ändringar av våra tjänster.

Laglig grund

  • Art.6(1)(b) GDRP – Fullgörande av avtal, vi behandlar dina uppgifter för att kunna uppfylla våra skyldigheter från vårt avtal med dig när du prenumererar eller köper innehåll på Viaplay.
  • Art.6(1)(f) GDPR – Berättigat intresse av att förse dig med tillbehörstjänsterna samtidigt som vi säkerställer att vår plattform fungerar korrekt och att du hålls informerad om alla betydande förändringar.

Kategorier av personuppgifter

  • Kontaktuppgifter och identifiering
  • Kontoinformation
  • Cookies, enhets- och nätverksinformation
  • Kommunikation
  • Betalningsinformation

Varifrån vi hämtar dina personuppgifter (källa)

  • Personuppgifter du tillhandahåller oss
  • Personuppgifter vi samlar in när du använder Viaplay
  • Personuppgifter vi tar emot från tredje part

Lagringstid

  • Dina uppgifter lagras så länge du har ett avtal med Viaplay Group. Mer information om våra lagringstider finner du nedan under hur länge vi sparar dina uppgifter.

4.2. Förbättra våra tjänster

Vi behandlar dina personuppgifter, i de flesta fall pseudonymiserade, för att vidareutveckla och förbättra våra tjänster. Detta inkluderar:

  • Sammanställning av olika uppgifter, som tittarbeteende och statistik för analys. Detta hjälper oss att förstå vilket innehåll som är populärt, vad som behöver förbättras och hur vi kan göra tjänsten enklare att använda.
  • Att bedriva utveckling genom att låta dig ge feedback genom enkäter, ibland baserat på din aktivitet på Viaplay. Detta hjälper oss att tillgodose dina förväntningar och förbättra kundnöjdheten.
  • Testa våra produkter och tjänster genom att använda olika produkttesttekniker. Detta hjälper oss att förbättra vårt innehåll och förstå vad som fungerar bäst för våra kunder och användare.

Laglig grund

  • Art.6(1)(f) GDPR – Berättigat intresse av att förbättra användarupplevelsen och kundnöjdheten, vilket bidrar till att bibehålla och växa vår kundbas.
  • Art.6(1)(a) GDPR – Samtycke du ger oss genom att acceptera våra prestanda och funktionella cookies.

Kategorier av personuppgifter

  • Användningsinformation
  • Kontaktuppgifter och identifiering
  • Kontoinformation
  • Cookies, enhets- och nätverksinformation
  • Kommunikation

Varifrån vi hämtar dina personuppgifter (källa)

  • Personuppgifter du tillhandahåller oss
  • Personuppgifter vi samlar in när du använder Viaplay

Lagringstid

  • Vi sparar dina uppgifter i upp till 48 månader efter att du blivit inaktiv användare. Mer information om våra lagringstider finner du nedan under hur länge vi sparar dina uppgifter.

4.3. Marknadsföra våra tjänster och leverera annonser

Vi kan behandla din kontaktinformation för att ge dig erbjudanden, nyheter om våra tjänster och ibland, i de fall du specifikt har samtyckt därtill, även våra partners tjänster. Vi kan anpassa dessa baserat på din aktivitet på vår plattform. Om du går med i någon av våra marknadsföringskampanjer, som Refer-a-Friend, kan vi också använda dina personuppgifter. Du kan när som helst välja att avsluta vår marknadsföringskommunikation med dig genom att avsluta prenumerationen via länken i våra e-postmeddelanden eller ändra dina inställningar under "Mitt konto".

Dina personuppgifter kan även användas för digitala marknadsföringsändamål, bland annat för att skapa fokusgrupper, segment eller skicka riktade annonser till dig på sociala medier och digitala annonsplatser. Detta görs med hjälp av information från cookies eller annan spårningsteknik baserat på dina val som du gjort när du besöker våra webbplatser eller öppnar våra applikationer. Våra annonspartners kan använda förbättrad automatisering eller AI-teknik för att optimera vår marknadsföringsstrategi, vilket uteslutande sker på aggregerad och anonymiserad data.

Om du har en prenumeration på paket som innehåller annonser kommer Viaplay Group som utgivare att samarbeta med annonsleverantörer för att leverera annonser baserat på dina samtyckespreferenser och intressen. Vår annonsplacering följer principerna som beskrivs i Transparency and Consent Framework 2.2 (TCF) och säkerställer att dina personuppgifter behandlas för de ändamål som du uttryckligen har samtyckt till. Vi samarbetar endast med annonsleverantörer som följer TCF och vi upprätthåller en uppdaterad lista över alla leverantörer av annonser, så att du kan granska och hantera dina samtyckespreferenser för varje leverantör. Du kan när som helst uppdatera dina samtyckesinställningar och leverantörsval genom att klicka på Cookie inställningar.

Laglig grund

  • Art.6(1)(f) GDPR – Berättigat intresse att marknadsföra våra tjänster, där vi balanserar dina rättigheter och tagit hänsyn till dina förväntningar för att säkerställa att du inte störs av vår marknadsföring.
  • Art.6(1)(a) GDPR – Samtycke du ger oss genom att prenumerera på vår marknadsföring eller accepterat genom riktad- och reklamcookies.

Kategorier av personuppgifter

  • Kontaktuppgifter och identifiering
  • Kontoinformation
  • Cookies, enhets- och nätverksinformation
  • Kommunikation
  • Annonsinformation (om du har en prenumeration på paket som innehåller annonser)

Varifrån vi hämtar dina personuppgifter (källa)

  • Personuppgifter du tillhandahåller oss
  • Personuppgifter vi samlar in när du använder Viaplay
  • Personuppgifter vi tar emot från tredje part

Lagringstid

  • Vi behåller dina uppgifter så länge du har ett avtal med Viaplay Group eller tills du meddelar oss att du inte vill ta emot marknadskommunikation från oss. Mer information om våra lagringstider finner du nedan under hur länge vi sparar dina uppgifter.

4.4. Kommunicera med dig

Vi behandlar dina personuppgifter när vi kommunicerar med dig, oavsett om det är via telefon, e-post eller sociala medier. Detta inkluderar undersökningar, tävlingar och tester vi utför. Vi kan komma att spara dessa konversationer för att förbättra vår tjänst och dokumentera vad som har överenskommits med dig. Om du kontaktar oss via sociala medier, observera att deras plattforms regler för personuppgiftsbehandling även gäller. Vi kan använda AI-verktyg för att hjälpa till med att bearbeta och svara på dina förfrågningar i syfte att förbättra effektiviteten av vår service. Vi skyddar dina personuppgifter genom att följa våra strikta integritetsstandarder och du har rätt att när som helst invända mot denna behandling.

Vårt kundtjänstteam tillhandahålls av professionella från ett separat företag och de behandlar dina uppgifter för vår räkning. Vi har genom avtal säkerställt att de hanterar dina personuppgifter enligt våra instruktioner, precis som om vi skulle hantera dem själva.

Laglig grund

  • Art.6(1)(f) GDPR – Berättigat intresse av att säkerställa effektiv kundsupport, förbättring av tjänster och efterlevnad av avtal.
  • Art.6(1)(b) GDPR – Fullgörande av avtal för att uppfylla våra skyldigheter när du deltar i våra tävlingar.

Kategorier av personuppgifter

  • Kontaktuppgifter och identifiering
  • Kontoinformation
  • Kommunikation

Varifrån vi hämtar dina personuppgifter (källa)

  • Personuppgifter du tillhandahåller oss
  • Personuppgifter vi tar emot från tredje part

Lagringstid

  • Vi behåller dina personuppgifter i upp till 3 år från insamling. Mer information om våra lagringstider finner du nedan under hur länge vi sparar dina uppgifter.

4.5. Förhindra säkerhetsöverträdelser och missbruk av våra tjänster samt utnyttja vår rätt att upprätta, utöva eller försvara rättsliga anspråk

Vi behandlar dina personuppgifter för att upprätthålla säkerheten i alla våra tjänster, för att upptäcka eller förhindra olika typer av olaglig användning av våra tjänster, eller annan användning som annars bryter mot våra villkor. Vi behandlar också uppgifter för att förhindra missbruk samt för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker, upphovsrättsintrång etc. Vi kan även behandla personuppgifter för att upprätta, utöva eller försvara rättsliga och andra officiella anspråk inför domstol eller annan myndighet. För dessa ändamål kan vi även begära och ta del av officiella dokument.

Laglig grund

  • Art.6(1)(f) GDPR – Berättigat intresse att säkerställa att våra tjänster och nätverk är säkra, samt att förhindra bedrägeri och missbruk av våra tjänster.
  • Art.6(1)(b) GDPR – Fullgörande av avtal för att säkerställa att du uppfyller dina skyldigheter när du godkänner att använda våra tjänster lagligt och under de angivna villkoren.

Kategorier av personuppgifter

  • Kontoinformation
  • Cookies, enhets- och nätverksinformation
  • Användningsinformation

Varifrån vi hämtar dina personuppgifter (källa)

  • Personuppgifter du tillhandahåller oss
  • Personuppgifter vi samlar in när du använder Viaplay

Lagringstid

  • Vi behåller dina personuppgifter så länge du har ett avtal med Viaplay Group eller längre om nationella lagar kräver att vi lagrar uppgifterna. Mer information om våra lagringstider finner du nedan under hur länge vi sparar dina uppgifter.

4.6. Ta betalt för våra tjänster

Dina betalningsuppgifter behandlas direkt av våra betalningsleverantörer. De är självständigt ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter och behandlar dem enligt deras egna integritetsregler, enbart i syfte att debitera dig för våra tjänster och innehåll. Vi behandlar dock en del av dessa uppgifter av ett antal anledningar:

  • de första sex och sista fyra siffrorna i ditt kortnummer för att kunna hjälpa dig om du glömmer ditt användarnamn,
  • utgångsdatum för att skicka dig påminnelser när ditt betalkort är nära att löpa ut och du behöver uppdatera kortet på Viaplay,
  • kortalias för att identifiera om ditt betalkort har använts av ett annat konto,
  • utfärdandeland för att bekräfta ditt hemland, och
  • korttyp och de fyra sista siffrorna i ditt kortnummer så att du kan identifiera vilket av dina betalkort som har registrerats.

Laglig grund

  • Art.6(1)(f) GDPR – Berättigat intresse att utföra säkra betalningar för de tjänster du godkänner debitering för.
  • Art.6(1)(c) GDPR – Rättslig skyldighet att behålla kvitton och transaktioner under en definierad period enligt nationella redovisnings- och bokföringsbestämmelser.

Kategorier av personuppgifter

  • Kontaktuppgifter och identifiering
  • Betalningsinformation

Varifrån vi hämtar dina personuppgifter (källa)

  • Personuppgifter du tillhandahåller oss
  • Personuppgifter vi tar emot från tredje part

Lagringstid

  • Vi behåller dina uppgifter så länge du har ett avtal med Viaplay Group. Mer information om våra lagringstider finner du nedan under hur länge vi sparar dina uppgifter.

4.7. Utföra användarundersökningar

Vi behandlar information som du delar med oss under en intervju för att genomföra undersökning och felsökning. Sådan undersökning kan innefatta videoinspelningar där du frivilligt deltar. Vi kommer alltid att förse dig med detaljerad information om undersökningen i förväg så att du kan fatta ett välgrundat beslut innan vi samlar in dina personuppgifter.

Laglig grund

  • Art.6(1)(b) GDPR – Fullgörande av kontrakt när du godkänner till att delta i våra användarundersökningar.

Kategorier av personuppgifter

  • Kontaktuppgifter och identifiering
  • Audiovisuella uppgifter

Varifrån vi hämtar dina personuppgifter (källa)

  • Personuppgifter du tillhandahåller oss

Lagringstid

  • Vi behåller dina uppgifter i upp till 6 månader efter att undersökningen avslutats. Mer information om våra lagringstider finner du nedan under hur länge vi sparar dina uppgifter.

5. Vem vi delar din data med

Ibland behöver vi dela dina personuppgifter för att uppnå de ändamål som vi samlade in dem för. För att hjälpa dig förstå hur vi delar din information och av vilka anledningar går vi igenom de parter som vi kan komma att dela din information med.

Företag inom Viaplay Group. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med företag vi äger för att tillhandahålla våra produkter eller tjänster, marknadsföra våra produkter och tjänster eller utveckla och förbättra nya eller befintliga produkter och tjänster.

Tjänsteleverantörer. Vi kan komma att dela dina uppgifter med våra tjänsteleverantörer som vi har avtalat med för att tillhandahålla tjänster för vår räkning, såsom hjälp med kundservice, marknadsföring, analys och statistik, IT och annan infrastruktur, betaltjänster, skydd av vår egendom och rättigheter, bedrägeriupptäckt och säkerhet för våra kunder.

Affärspartners och annonsörer. Vi kan komma att dela dina uppgifter med våra affärspartners för att hjälpa oss med marknadsföring, undersökningar eller tävlingar. Vi samarbetar också med reklamleverantörer för att leverera annonser och vi delar dina preferenser angående hur de kan använda din data. Om du samtycker till deras cookies eller plugins på vår webbplats kommer de att samla in specifik information om din interaktion med deras annonser.

Potentiella köpare av vår verksamhet. Vi kan komma att dela eller överföra information om dig om vi säljer eller förhandlar om att sälja vår verksamhet eller tillgångar till en köpare eller potentiell köpare. Vi kan också komma att dela dina personuppgifter i händelse av rekonstruktion eller konkurs. Vi kommer alltid att informera dig när en överföring av dina uppgifter genomförs till en köpare och en annan integritetspolicy kommer att gälla.

Myndigheterna. Vi kan komma att dela dina uppgifter med offentliga myndigheter eller andra officiella institutioner eller organ när vi är skyldiga att göra det enligt lag, förordningar, officiella beslut eller på myndighetsbegäran.

Internationella dataöverföringar. Vi strävar alltid efter att behandla dina uppgifter inom EU/EES men i vissa fall kan dina uppgifter överföras utanför detta område om våra underleverantörer eller tjänsteleverantörer finns utanför EU/EES. Vi vidtar särskilda försiktighetsåtgärder för att bedöma effekten av dessa överföringar och vidtar skyddsåtgärder för att säkerställa att dina uppgifter får en lämplig skyddsnivå när de överförs utanför EU/EES. Dessa åtgärder inkluderar:

  • Att välja underleverantörer eller tjänsteleverantörer som är verksamma i ett land som har erkänts av Europeiska kommissionen för att ha en adekvat dataskyddsnivå .
  • Implementering av EU-kommissionens standardavtalsklausuler mellan Viaplay Group och mottagaren av personuppgifter utanför EU/EES.

Genomföra tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda överföringen och skydda uppgifterna som om de behandlades inom EU/EES.

6. Hur länge vi sparar dina uppgifter

Vi lagrar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppnå de specifika ändamål för vilka uppgifterna samlades in eller som krävs enligt tillämplig lag, varefter de antingen raderas eller anonymiseras. Här följer en översikt över våra olika lagringsperioder:

Uppgifter som samlas in som en del av din användning av Viaplay

  • Kontorelaterade uppgifter. Vi behåller kontorelaterad information så länge du har ett konto hos Viaplay. Om ditt konto raderas på grund av inaktivitet eller på begäran kommer dina personuppgifter att anonymiseras. Om du har varit inaktiv på våra tjänster i 48 månader kommer ditt konto och tillhörande personuppgifter att raderas, såvida du inte har köpt innehåll med en giltig licensperiod. Du anses vara inaktiv om du inte har köpt något innehåll, loggat in eller använt Viaplay på något sätt under den föreskrivna perioden.
  • Kraschloggar och filer. Vi sparar information om fel och tjänstekrascher för att säkerställa vår tjänsts tekniska funktionalitet i upp till 3 månader från insamlingsdatumet.
  • Transaktionsdata och köp. Vi behandlar information om transaktioner relaterade till ditt konto och utförda i samband med köp via Viaplay, under en period om 8 år efter transaktionsdatumet.

Uppgifter som samlas in genom kundtjänst eller annan kommunikation med dig

  • Personuppgifter som samlas in vid svar på frågor eller eventuella synpunkter bevaras under den tid som krävs för att hantera dem, som högst upp till 3 år för loggar och textdialoger, 1 månad för röstinspelningar. Om ett visst meddelande utgör eller kan utgöra bevis i ett förfarande inför en domstol eller annan myndighet, kan vi behålla sådana meddelanden till dess ett sådant förfarande blir slutgiltigt.

Uppgifter som samlats in från undersökningar, tävlingar, tester eller användarundersökningar

  • Information från undersökningar du deltagit i sparas så länge du har ett konto hos oss eller under den tid som beskrivs i den aktuella undersökningen. Vi behåller dina uppgifter när du deltar i en tävling eller användarundersökning under en period av 6 månader efter att tävlingen eller undersökningen har avslutats. När du deltar i tester behandlar vi dina uppgifter under en period av 12 månader efter slutförandet.

Uppgifter som samlas in för direktmarknadsföring

  • Uppgifter som behandlas för direktmarknadsföringsändamål bevaras tills du återkallar ditt samtycke eller invänder mot sådan behandling. Du kan alltid välja bort direktmarknadsföring genom att kontakta oss.

Uppgifter som samlas in för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter och vid ansökningar om verkställighet

  • Vi behandlar dina personuppgifter under den period som anges i tillämpliga lagar när vi fullgör rättsliga skyldigheter (t.ex. bokföring, utfärdande av fakturor) eller svarar på begäranden om rättslig verkställighet, arresteringsorder, husrannsakan eller stämningar.

Uppgifter som samlas in via cookies eller liknande tekniker

  • Personuppgifter som finns i cookiefiler eller annan spårningsteknik lagras under livscykeln för specifika cookiefiler på dina enheter. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies eller annan spårningsteknik här.

Vi förbehåller oss rätten att behandla dina uppgifter utöver dessa lagringsperioder om vi anser att uppgifterna är nödvändiga för att upprätta, utöva eller försvara rättsliga anspråk eller klagomål inför en domstol eller annan myndighet. Vi raderar alltid uppgifterna omedelbart efter att ett sådant krav eller klagomål har blivit slutgiltigt.

7. Hur vi skyddar dina uppgifter

Vi ser till att dina personuppgifter förblir säkra genom tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder, som även tillämpas på våra leverantörer. Vi har starka policys på plats gällande lagring, informationssäkerhet, åtkomsträttigheter etc. och vi utbildar regelbundet vår personal kring dessa frågor. Om en tredje part behandlar dina personuppgifter på uppdrag av Viaplay Group, säkerställer vi att dina uppgifter skyddas med minst samma strikta integritetsstandarder.

När du gör betalningar använder vi allmänt erkänd branschstandard för att hålla din information säker. De uppfyller säkerhetsstandarderna som fastställts av Payment Card Industry Security Standards Council.

Ditt konto är också skyddat av ditt lösenord. Vi avråder dig från att använda samma lösenord för flera konton eller applikationer.

8. Dina rättigheter och hur du utövar dem

Du har rätt att kontrollera dina uppgifter och få information från oss om hur vi använder dessa uppgifter samt att utöva vissa rättigheter. Du kan läsa om dina rättigheter nedan. För att utöva dina rättigheter är det enklaste sättet att skicka oss ett e-postmeddelande till privacy@viaplay.com.

Du har följande dataskyddsrättigheter:

  • Rätt till tillgång. Du har rätt att ta reda på om vi behandlar dina personuppgifter och, i så fall, få tillgång till dem. Detta kallas en begäran om tillgång. Det hjälper dig att se vilka personuppgifter vi har behandlar om dig och hur vi använder dessa.
  • Rätt till rättelse. Du har rätt att begära att vi korrigerar felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig samt att vi kompletterar dina uppgifter.
  • Rätt till radering. Under vissa specifika omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller när:
    • dina uppgifter inte längre är nödvändiga att behandla för det ändamål för vilka de samlades in,
    • du återkallar ditt samtycke till en behandling,
    • du invänder mot en behandling som grundar sig på berättigat intresse, och vårt intresse av att fortsatt behandla dina personuppgifter inte väger tyngre än ditt intresse,
    • du motsätter dig att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring,
    • dina personuppgifter har behandlats på ett olagligt sätt eller, om
    • dina personuppgifter måste raderas för att uppfylla en rättslig skyldighet.

      Vi kan inte alltid tillmötesgå din begäran om radering, om det till exempel finns juridiska krav på att vi ska behålla dina uppgifter eller om uppgifterna behövs för att fullgöra ett avtal med dig. För att få dina personuppgifter raderade, följ instruktionerna här.
  • Rätt till begränsning av behandlingen. Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter om:
    • du anser att de uppgifter vi har om dig är felaktiga och du vill begränsa behandlingen under den tid vi undersöker om uppgifterna är korrekta,
    • du anser att vi behandlar dina uppgifter på ett sätt som strider mot lagen, eller
    • du anser att vi inte längre behöver dina uppgifter för ett specifikt ändamål.
  • Rätt till dataportabilitet. Du har rätt av oss att begära en kopia av dina personuppgifter i ett maskinläsbart format och en rätt att flytta dessa till en annan mottagare. Denna rätt gäller för personuppgifter som du har lämnat till oss och som vi behandlar baserat på samtycke eller fullgörande av kontrakt.
  • Rätt att invända. Du har rätt att invända mot vår behandling som baseras på berättigat intresse, inklusive profilering. I det här fallet kommer vi inte att behandla dina personuppgifter ytterligare om vi inte kan visa ett övertygande berättigat intresse av att fortsätta behandlingen.
    Om vi behandlar dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål har du rätt att invända mot nämnda behandling, inklusive profilering.
  • Rätt att återkalla ditt samtycke. När vi baserar behandlingen av dina personuppgifter på ditt samtycke kan du återkalla det när som helst utan att det påverkar behandlingen innan dess återkallelse.

Om du anser att vi inte följer tillämplig dataskyddslagstiftning när vi behandlar dina personuppgifter, berätta gärna det för oss så att vi kan undersöka frågan. Du har också rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet i det land där du vanligtvis bor, arbetar, eller där du känner dig tryggast. Vår ledande dataskyddsmyndighet är Integritetsskyddsmyndigheten. Integritetskyddsmyndigheten kan nås via e-post på imy@imy.se eller per telefon på +46 (0)8 657 61 00.

9. Uppdateringar av integritetspolicyn

Vi förbehåller oss rätten att ändra integritetspolicyn när som helst. Om några förändringar är betydande angående hur vi behandlar dina personuppgifter kommer vi att informera dig innan ändringarna träder i kraft, till exempel genom att skicka dig ett e-postmeddelande eller genom att tillhandahålla dig ett tydligt meddelande när du använder Viaplay.

Du kan läsa mer om Viaplay Groups integritetsarbete här. För alla frågor om integritetspolicyn, vänligen kontakta vårt dataskyddsombud på dpo@viaplaygroup.com.

Denna integritetspolicy uppdaterades senast den 18 juni 2024.